Blog from yacht Pendragon in the 1000 mile doublehanded race (Scheveningen (NL) - Bergen (NO) - Lerwick (Shetlands) - Bergen (NO). Starting June 16th 2011. Crew members: Jan Borgdorff (left) and Georges Kemmerling (right). Pendragon is a "Van de Stadt" 36 ft Excalibur from 1968. We are racing against modern yachts, but with an IRC rating which may help to even the score a bit.



zondag 26 juni 2011

Zaterdag 25 juni.

Zaterdag was een rustdag. Jan heeft een trip gemaakt over het eiland en ik heb wat reparaties gedaan en ben naar de kapper geweest.
'savonds barbeque bij een van de Shetlanders thuis.
Nu zit ik op de jachtclub met uitzicht over de haven en de heuvels.
Er zwemmen hier zeehonden voor de deur langs.
Morgen start van de etappe Lerwick Bergen.
De windvoorspelling is "ruime wind" maar als we maandag middag niet binnen zijn dan valt onder de kust van Noorwegen de wind weer weg.
Dan kan het erg lang gaan duren voordat we binnen zijn .

Vrijdag 24 juni.

Vrijdag ochtend kregen we de kust van de Shetlands in zicht
Grijze vertikale rotsen met alleen maar gras, geen bomen.
Jan kreeg bezoek van een puffin, een klein vogeltje met een soort papagaai snavel.
Bij het aanvaren van de haven trok het zicht weg in een regenbui.
Er zijn daar wat rotsen onder water en we hebben erg moeten zoeken naar de cardinale boei die dat aangeeft.
Dat was even erg spannend, je weet niet welke doorgang je voor je hebt en of die veilig is.
Er stond ook stroom.
Even na het middaguur liepen we binnen.
Via de marifoon riepen we de finishlijn op en we kregen een kanonschot bij het passeren van de lijn.
De jachtclub stuurde iemand bij ons aan boord mete een welkomstpakket waarin o.a. een fles Shetlands Whiskey.
We zijn de stad in gelopen en hebben een fish-and-chips tentje gevonden waar allemaal vissers zaten.
Zijn aangeschoven bij een gepensioneerde Shetlander en dat was een interessant gesprek.
's avonds feest in het oude fort, Volksmuziek, een band van meisjes met violen.
We kregen de wisselbeker die ze de "wooden spoon" noemen.
Die moet volgend jaar terug, maar er zit een schildje op met "Pendragon 2011".
We zullen hem een jaartje in de bar bij Ina hangen.

Donderdag 23 juni.

Donderdag
's ochtends wakkerde de wind aan naar 27 knopen (ongeveer 6 beaufort) en de deining nam toe.
We hadden lange rollers van zeker 3 meter hoog en af en toe werden we hard op onze zij gesmeten.
Geen van beiden hadden we nog zo'n deining meegemaakt en het was indrukwekkend en een erg eenzaam stuk Noordzee.
Het was 10 graden Celsius en erg nat en koud. Veel buiswater en regen.
Een hele wilde ochtend.
'smiddags werd de wind minder maar de deining bleef staan.
Het ging heel langzaam en bij elke harde klap van een golf liep de snelheid terug van 5,5 knopen naar 2,3.
We hebben veel discussie gehad over zeilwisselingen; High Aspect fok of Genua, in- of uitreven...
De hele nacht moeizaam terug opgeklommen naar de lijn  Bergen-Lerwick.

Woensdag 23 juni.

Woensdag was de start voor de etappe naar Lerwick.
Rond de starttijd stond er bijna geen wind.
Dat schijnt onder de kust van Noorwegen vaak het geval te zijn.
het was zaak om bij de kust weg te komen.
het duurde tot 2 uur 's ochtends voordat er wat wind kwam.
Intussen hebben we orca's gezien.
Het veld lag toen nog dicht bij elkaar en we konden de doublehanded boten op AIS zien.
Toen de wind kwam hebben we de genakker gezet om afstand te krijgen, maar dat betekende dat we een zuidwestelijke koers moesten varen.
Dat was een tactische vergissing want toen de wind aantrok draaide deze naar het noord-westen en toen meosten we scherp kruisen om het waypoint bij Lerwick te halen.
Dinsdag uitgerust en een bezoekje aan Bergen gebracht.

Maandag 21 Juni.

Maandag 21 Juni,
's avonds gefinished na 107,5 uur varen.
Het laatste stuk was enorm traag.
Nadat de meeste jachten gefinished waren viel tegen 4 uur 's ochtends de wind geheel weg.
We zaten onder de kust en dreven met de stroom mee naar het noorden (1 knoop).
Ter hoogte van de ingang van de fjord (waar we de Waypoint-1 gate moesten passeren) werd het spannend.
Zouden we de fjord inkomen of eraan voorbij drijven?

Groodzeil en fok klapperden vreselijk op de deining en deden niets.
We hebben de spi gehesen en Georges is in de preekstoel gaan liggen om te voorkomen dat het zeil zich om de voorstag zou wikkelen.
Bij elke rol van het schip vulde de spi zich een beetje en zo kregen we 1 knoop vaart naar de kust toe.
We hebben over 100 meter bijna een uur gedaan.
Eenmaal binnen de fjord hebben we via GSM onze positie aan het race comite gerapporteerd.
Daarna kwam er een beetje wind en toen ging het met 2 knopen naar de finish lijn.
De wind bleef gelukkig in de juiste hoek staan.
Prachtig om zo een fjord binnen te varen.
Veel lage eilandjes met wat begroeiing, rotsen en soms een huisje.
We hebben een blinkertje uitgehangen en een stevige makreel gevangen.
Die ging de oven in met gebakken aardappelen.
Om 20.30 zijn we gefinished en hebben de motor gestart.
In de jachthaven zaten onze nededingers aan een vismaaltijd en ze kwamen allemaal naar buiten om ons te begroeten.
22 man op de kade, allemaal in doublehanded jasjes, stonden te juigen en maakten zelfs een "wave".

Zondag 20 juni


Zondag 20 juni
Zwakke en veranderlijke wind.
Dit is het soort weer waar Pendragon niet goed mee overweg kan.
We zakten naar de vierde plaats en daarna naar de laatste plaats.
Nou ja, we zijn nieuwkomers en ook aan Pendragon valt nog veel te verbeteren.