Blog from yacht Pendragon in the 1000 mile doublehanded race (Scheveningen (NL) - Bergen (NO) - Lerwick (Shetlands) - Bergen (NO). Starting June 16th 2011. Crew members: Jan Borgdorff (left) and Georges Kemmerling (right). Pendragon is a "Van de Stadt" 36 ft Excalibur from 1968. We are racing against modern yachts, but with an IRC rating which may help to even the score a bit.



zaterdag 24 maart 2012

Nadat de boot in Noorwegen is achtergbleven was het plan om deze op te halen en om vervolgens over de Noordzee terug te varen naar Uitdam. Bij deze zijn wij dus zaterdagavond om 8 uur vertrokken uit Amsterdam.

Eerst even bij familie langs geweest in Markelo, en vervolgens richting noord Denemarken waarbij wij zo'n 1000 km moesten rijden. Vandaaruit met de Ferry van Hirsthals in Denemarken naar Kristiansand in Noorwegen.

Om 12.15 zondagmorgen vertrekt de Ferry maar wij waren er al om 8.30. Ticket gekocht en een beetje rondgereden. Klein plaatsje, maar er was warempel een hotelletje waar we wel koffie konden krijgen. Het hotelletje bleek een logement voor oude (zeer dronken) zeemannen te zijn, en toe we binnenkwamen zagen we diverse sofa's waarop oude zeelieden in een slaapzak de nacht hadden doorgebracht. In de koffiekamer zat een man of 5 aan de drank. Ze waren erg aardig, en de koffie was nog te drinken ook. Tijdens onze aanwezigheid kwamen er nog een paar uit bed voor een biertje.

Om half 12 stonden wij weer bij de Ferry, want om 11.45 was het inschepen. We hadden een voortreffelijke overtocht, ondanks dat wij niet of nauwelijks geslapen hadden, want we hadden de hele nacht doorgereden. Om 15.30 arriveerden wij in Kristiansand. Nadat de routeplanner was ingesteld ( gaf 3 routes aan met heel verschillende tijden), besloten wij de middelste route te nemen richting Bergen. Dit zou volgens de routeplanner zo'n 585 km zijn, waar we ongeveer 6 uur over moesten doen. Maar dat bleek iets meer te zijn. De route liep namelijk via de bergen en dat waren smalle wegen waar je niet hard kon rijden.

Tegen de avond kwamen we op 800 m hoogte in een sneeuwstorm terecht. Eerst lichte stuifsneeuw maar het werd steeds pittiger. Hard rijden was onmogelijk. Op sommige rechte schone stukken konden we 80 km halen, maar het overgrote deel moesten we 50, 60 km rijden. Met zoveel bagage was het eng om te remmen.

We hadden nog niet de helft van de afstand afgelegd toen we vanwege de sneeuw en de schemering besloten te stoppen bij een hotel. We kwamen uit in Hovden. Het sneeuwen werd steeds pittiger, en het zicht slechter. We besloten de volgende morgen heel vroeg te vertrekken. Om 6.30 opgestaan en om 7 uur zaten we aan het ontbijt. De sneeuw lag minstens een meter hoog, we wisten niet wat we zagen. We kregen te horen dat we 2 bergpassen moesten passeren op 1200 en 1600m, maar dat deze nog gesloten waren. Even later kwam men ons vertellen dat we weg konden. We zouden in colonne tussen 2 sneeuwschuivers de bergpas over kunnen. Wachten op de sneeuwschuivers in de tunnel.


Uiteindelijk hebben wij er met enkele korte tussenstops ongeveer 10 uur over gedaan. We moesten nog 2 x een Ferry nemen om een stuk fjord af te snijden. Wel een adembenemende prachtige tocht.

Dinsdag met Alf Wiig van de tuigerij de mast uitgepakt en een plan voor de week gemaakt. Heel nat weer, motregen en erg klam. Nan kreeg zwaar de griep en ik was bang het ook te krijgen. Gisteren hebben we Henk van het vliegveld opgehaald en we zijn langs de tuigerij gegaan om kleuren van vallen te selecteren. Vandaag scheen de zon en hebben we de boot leeggehaald en alles aan dek gebracht. Alles was klam en vochtig. Intussen werkt het nieuwe data netwerk dat ik vandaag heb aangelegd als een zonnetje en Henk heeft de luiken en de helmstok een eerste laag lak gegeven.

Vanavond kwam Thorvald, de club commodore even langs. Hij heeft van mij een fles jenever gehad omdat hij de hele winter op de boot heeft gelet. Het heeft hier hard gestormd maar de tent is heel gebleven.
Morgen komt Jan en maandag begint het werk aan de mast.
Als alles goed gaat varen we eind volgende week al richting Nederland. We hopen in ieder geval voor de Pasen of tegen de Pasen terug te zijn.

Groeten van de Noorse Crew